Základní škola Kamenice nad Lipou » Školní jídelna » Jaká jsou pro a proti při výběru ze dvou druhů jídel?

Jaká jsou pro a proti při výběru ze dvou druhů jídel?

Leona Mužíková

Katedra výchovy ke zdraví, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita, Brno

 

V mnoha zařízeních školního stravování je zavedenou praxí příprava dvou či více druhů jídel na výběr. V rámci komfortu a přilákání strávníka se tato služba zdá být velmi žádoucí, avšak pod tlakem okolností (dětí, rodičů, pracovníků škol apod.) došlo během let k jisté odchylce od původního záměru. Ideou zavádění této novinky ve stravování školáků bylo, že budou mít na výběr ze dvou obdobných jídel, z nichž si vyberou pro ně přijatelnější variantu (např. špenát nebo kapustu, sladký nebo bezmasý slaný pokrm, rybu pečenou nebo rybu na leču, králíka nebo kuře, čočku nebo hrachovou kaši apod.). Výběr obdobných variant pokrmů měl zajistit, že děti budou odcházet ze školní jídelny řádně nasycené a spokojené. V dnešním pojetí se ale stává skutečností, že školák tzv. kličkuje a má dvakrát do týdne sladký pokrm a rybí maso neochutná vůbec. Legislativně je však vše v pořádku, protože školní jídelna má možnost vyhodnocovat spotřební koš zvlášť pro první menu a pro druhé menu.

Vhodným způsobem využívání nabídky dvou druhů jídel je příprava obdobných pokrmů v různých variantách. Jedině tak je možné zajistit plnohodnotné stravování dle doporučené pestrosti.

 

Poznámka: Velké školní jídelny nabízejí i třetí varianty obědů ve formě salátů, které v mnoha případech nesplňují požadavky na školní oběd formulované v předchozím textu. Taková varianta by neměla být nabízena dětem mladšího školního věku.

 

Literatura

Upraveno podle programu:

Mužík, V., Mužíková, L. a kol. Pohyb a výživa: šest priorit v pohybovém a výživovém režimu žáků na 1. stupni ZŠ [online]. c2014 [cit. 24. dubna 2015].  Dostupný na World Wide Web:

<http://pav.rvp.cz/filemanager/userfiles/Edukacni_materialy/1_pohyb_a_vyziva_web.pdf>.

 

 

Poslat známému Poslat na e-mail   tisk Tisknout   ↑ Nahoru